top of page
  • schocken

״התחדשות עירונית״: התושבים התנגדו, הועדות נכנעו - כולם הפסידו - אפשר גם אחרת

חלופת שוקן אדריכלים בע''מ .


ברחוב רקנאטי ברמת אביב ג׳ הולך ומוקם בימים אלו פרויקט ״פינוי בינוי״ שכולל שלושה בנייני מגורים גבוהים בני 17 קומות עם כ-200 דירות. זוהי תוצאה סופית של הליך אישורים ממושך שכלל התנגדויות תושבי השכונה לגרסה קודמת של שלושה בניינים בני 30 קומות עם 300 דירות. (הפרויקט מוקם על ידי חברת אשדר בתכנון משרד כנען שנהב)


המתנגדים נימקו את התנגדותם בכך שתוספת 300 דירות תגביר את עומסי התנועה בשכונה. מבחינה מהותית, הרווח העיקרי של המתנגדים, צמצום מספר הדירות ל-200 מסתכם בחיסכון של כ-6 שניות מהזמן שהם נאלצים לבלות בפקקים.


טענת תושבי הבניינים הסמוכים, בני 17 קומות עצמם, כנגד הסתרת הנוף על ידי הפרויקט החדש לא באה על סיפוקה שכן 17 הקומות של הבניינים החדשים יסתירו מהם את אותו נוף כמו בניינים בני 30 קומות. 13 הקומות שקוצצו עקב ההתנגדות יכלו ממילא להסתיר רק מעט פיסת שמיים.


התנגדות השכנים הייתה יכולה להעניק הזדמנות לגורמי התכנון בעירייה לשקול חלופה תכנונית כמו זאת שהכננו ומוצגת כאן אשר כוללת 200 יחידות דיור (כמו בפרויקט שבבניה) בשני בניינים בני 24 קומות כל אחד (במקום שלושה בני 17 קומות), שטחי משרדים/תעסוקה בהיקף של כ-4,000 מ״ר, שטחי מסחר בשטח של כ-1,200 מ״ר ברצף לאורך הרחוב ובניין ציבורי בהיקף של כ-2,000 מ״ר.


חלופה כזאת היתה עשויה להפוך את רמת אביב ג׳, ושכונות דומות לה בתל אביב וברחבי הארץ, מ״שכונות שינה״ מבוססות רכב פרטי ויצרניות של פקקי תנועה לשכונות עירוניות שמשרתות את מרבית צרכיהם של התושבים בתוכן לאורך מרבית שעות היממה.


משמעותו של הפרויקט שנבנה כיום מוגבלת להחלפת בניינים ישנים בחדשים תוך הכפלת מספר יחידות הדיור.

משמעותה של החלופה המוצגת כאן היא התחדשות עירונית משמעותית - חידוש בניינים תוך העשרת איכות החיים העירונית. משמעותה של התחדשות עירונית אמיתית היא יצירתם של רחובות לאנשים. רחובות עם בתי קפה וחנויות מקומיות,

מקומות שאנשים לא רק ישנים בהם אלא גם עובדים בהם או מבלים בהם. סביבות שנעים, מעניין ובטוח ללכת בהן ברגל במרבית שעות היממה.

בהתנגדותם החמיצו התושבים הזדמנות להביא לשיפור משמעותי באיכות חייהם בשכונה. בכניעתן של רשויות התכנון להתנגדות התושבים הן החמיצו הזדמנות למלא את יעודן - לתכנן איכות חיים משמעותית לתושבי העיר.







1,072 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page